جنگ در جنگ ( جنگ نرم معاویه بر علیه امام مجتبی علیه السلام )

 

1-سستی همراهان :
در برخی از نقلهای تاریخی عدد سپاهیان سرزمین عراق را تا سی و پنج هزار نفر ذکر کرده اند لیکن حضور بیست هزار نفر در جبهه جهاد نشان از سستی مردم این سرزمین دارد .امام حسن (علیه السلام)در فرازی می فرمایند :
"والله لو قاتلت معاویه لاخذوا بعنقی حتی یدفعونی الیه سلما " به خدا سوگند اگر با معاویه درگیر شوم، اینان گردن مرا گرفته به صورت اسیر به او تحویل می دهند .
2-  خواست مردم همراه ایشان در میدان نبرد :
امام حسن ( علیه السلام ) در این مورد می فرمایند :
"اری اکثرکم قد نکل عن الحرب و فشل فی القتال و لست اری احملکم علی ما تکرهون "

من دیدم که بیشترین شما از جنگ رویگردان شده و در جنگ سست اند . و من چنان نیستم تا شما را بر آنچه ناخوش دارید، اجبار کنم .
حضرت ( علیه السلام ) در جایی دیگر در این مورد فرمودند :
"و الله انی سلّمت الامر لانی لم اجد انصاراً، و لو وجدت انصاراً لقاتله لیلی و نهاری حتی یحکم الله بیننا و بینه "

به خدا سوگند، من از آن روی کار را به او سپردم که یاوری نداشتم . اگر یاوری داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند .
3-حفظ شیعیان :
امام حسن ( علیه السلام ) در پاسخ به اعتراض حجر بن عدی نسبت به مساله صلح فرمودند :
"یا حجر ! لیس کل الناس یحب ما تحب، و ما فعلت الا ابقاءً علیک، و الله کل یوم هو فی شان"

ای حجر ! همه ی مردم آنچه را تو دوست داری، خوش نمی دارند . من این اقدام را جز به قصد زنده ماندن تو ( و امثال تو ) نکردم، خداوند نیز هر روز دست اندر کار، کاری است.
4-تهدیدات نظامی امپراطوری روم شرقی :
امپراطوری روم شرقی که ضربه های سنگینی از مسلمین خورده بود به محض شنیدن صف آرایی سپاهیان اسلام در برابر هم خود را آماده کرد تا هر طور شده از شر مسلمین با حمله ای نظامی خلاص شود .
5-بنابر نظر شیعیان حفظ دین مبین اسلام و ارتقاء سطح آن از وظایف امامت شیعه است، لذا اگر امام در جنگی نابرابر و ناجوانمردانه به شهادت می رسیدند امکان نابودی دین شریف اسلام، خصوصاً مکتب شیعه وجود داشت .
6-همچنین در صورتی که معاویه در این جنگ به پیروزی می رسید و امام ( علیه السلام ) زندهبه اسارت لشکر معاویه در می آمد امکان هر نوع رفتار دور ازشان مقام امامت ازجانب معاویه می رفت .
7-در صورتی که معاویه به عنوان پیروز میدان نبرد وارد کوفه می شد امکان داشت رفتاری مستکبرانه و وحشیانه تر از آنچه انجام داد علیه مردم کوفه و غیر آن، مخصوصا شیعیان انجام دهد و انتقام خود را از عموم مردم بگیرد .
همه ی این علل دست در دست هم باعث شد امام حسن (علیه السلام ) دست  به پرشکو هترین  نرمش  تاریخ  بزند و با صلحی عظیم راه  را  بر ادامه ی حیات مکتب تشیع هموار نماید .
با و جود همه ی دلایل مذکور شبهاتی پیرامون این موضوع وجود دارد و خائنانه تر از این ظلمی است که مستشرقین در حق این موضوع انجام داده اند و با ذکر چند خط کوتاه از این موضوع گذشته اند.
8-مهمترین دلیل صلح از دیدگاه تشیع برگرفته از این اعتقاد است که : در ارتباط بین امام ( علیه السلام ) یا همان حجت خداوند متعال و مردم تصمیمات امام معصوم ( علیه السلام ) در مورد جامعه اسلامی برگرفته از شریعت مقدس اسلام است، ضمناً کلام و رفتار حجت خدا ختم تمام امور است و هیچ گونه شبهه و اشکالی نمی توان به آن گرفت .

 

 

منابع:

تاریخ سیاسی اسلام / رسول جعفریان / ص 307 به نقل از اعلام الوری / ص 205
اخبار الطوال / ص 220
حیات فکری و سیاسی امامان شیعه / ص 153 به تقل از بحار الانوار / ج 43 / ص 147
همان / 154 به نقل از بحار الانوار / ج 44 / ص 27 تا 29
جهت اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید به : تاریخ اسلام کمبریج / ص 120
جهت اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید به : تاریخ نامه طبری ( گردانیده منسوب به بلعمی ) / 678 و 679
جهت اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید به : تاریخ امامت / ص 108
تاریخ الخلفاء / ص 192
تاریخ سیاسی اسلام / رسول جعفریان / ص 153
 تاریج تشیع 1 / ص 107 به نقل از وقعه الصفین / ص 50 و ص 54
تاریخ سیاسی اسلام / قاضی شکیب / ص 228 و 229

/ 1 نظر / 10 بازدید
mohammad

با سلام.... وبلاگ خیلی زیبایی دارید... تبریک میگم... لطفا اگه اومدی وبم حتما و حتما روی +1 گوگل کلیک کن و بهم امتیاز بده.ممنون اگه با تبادل لینک و بنر موافقید منو با عنوانه وبم و آدرس های زیر لینک کنید.لطفا دو تا آدرس هم لینک کنید. خبرم کنید تا لینکتون کنیم... http://pesarbarooni.blogfa.com/ sedepatogh.ir